طراحان پارسه

شرکت تبلیغاتی

طراحان پارسه

شرکت تبلیغاتی

طراحان پارسه

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۴
مهر

پانزدهمین دوره نمایشگاه دام و طیور و فرآورده های لبنی و صنایع وابسته تهران از روز پنجشنبه 6 / 8 / 95 لغایت یکشنبه 9 / 8 / 95 در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه طراحی غرفه نمایشگاهی با شماره تلفن 88950130 تماس بگیرید.


  • م.بخشی
۱۳
مهر

سومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری کشور 10 الی 13 آبان ماه در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی کیش برگزار خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه طراحی غرفه نمایشگاهی با شماره تلفن 88950130 تماس بگیرید.

  • م.بخشی
۱۳
مهر

مسیر خلاقیت را چگونه طی کنیم ؟

اجازه بدهید در ابتدا تعاریفی از خلاقیت را ارائه کنیم و سپس فرآیند خلاقیت را ترسیم بنمائیم.

خلاقیت عبارت است ار توانایی ایجاد راه حل های بدیع در مسایل یا موقعیت های متفاوت ، در حد توان انسان ، این توانایی از

قابلیت های اساسی ذهن انسان است ، که می تواند به وی در توسعه ی امکانات ، حل مشکلات و تغییر دیدگاه هایش یاری رساند.

خلاقیت قدرت تصوری است که آینده نگری می کند، پیش بینی می کندریال تهیه و تکمیل می کند،سپس مساله را حل می کند، کار پیش می بردو ابتکار می کند ، محرک آن حرفه ای درونی و اسرار آمیز است که هیچ نمی دانیم.

فرآیند حل خلاق مسائل در شرایط ایده آل شامل پنج مرحله است :

1-ارائه مسئله و اولین بینش

در این مرحله وظیفه تعیین می گردد و نطفه آفرینش بسته می شود، این همان لحظه ای است که آفریننده و فرد خلاق به اولین بینش و ریزش فکری خود دست می یابد.

((مارشال کوک)) در کتاب " آزاد کردن خلاقیت " چنین می گوید : خلاقیت خارج شدن از راه است ، اگر ضمیرتان به طور دائم در حال شکایت است ، خود کنترل کننده تان را ساکت کنید تا صدایی را که از اعماق نوشته تان می آید بشنوید.

حراف درون مغزتان را ساکت کنید! وسپس نفسی عمیق بکشید ! اگر خوش شانس باشید فکر نویی بیرنگ به سراغتان خواهد آمد.

در این مرحله اولین گام که دادن سفارش به طراح گرافیک است آغاز می شود و سفارش داده شده منجر به شکل گیری ترسیمات متعدد ذهنی می گردد.

 

 2- آمادگی  

در این مرحله تمامی اطلاعات و منابع که جهت حل مساله لازم است جمع اوری شده . به عبارت دیگر شناسه ی اثر

شکل گرفته و یادداشت برداری ها آغاز می گردد.

طراح بایستی تمامی امکانات مرود نیاز اعم از داده های نوشتاری ، تصویری ، تجربه های فردی و .... را جمع آوری کند

تا زمینه ی ذهنی کار ایجاد شود.

آشنایی و بررسی ایده های خلاق گذشته برای رسیدن به ایده هایی بهتر ضروری به نظر می آید. در این مرحله دانش گذشته

بر موضوع و دانشی که اکنون به آن دست یافته ایم هر دو اهمیت دارد.

برای مثال ،جشنواره فیلم فجر هر ساله برگزار می گردد، در این جشنواره همواره معیارهایی ثابت به عنوان اهداف اصلی

مدنظر بوده وبا توجه به چشم اندازهای نوین سینمای ایران امکان طرح مضامینی جدید وجود دارد ، از این رو طراح با آگاهی

از داده های اطلاعاتی گذشته و حال به خلق اثر می پردازد.

 

 3- ایده یابی و لحظه ی الهام

این همان مرحله ای است که مردم به عنوان خلاقیت می شناسند و فرآیند خلاق به اوج خود می رسد.در این لحظه همه چیز

در جای خود قرار می گیرد و اندیشه ی شما تکمیل می گردد و مفهوم اصلی نمودار می شود.

مرحله ی ایده یابی خود دارای دو مرحله است : مرحله ی ایده سازی که در آن ایده هایی آزمایشی به عنوان سرنخ های ممکن

تدبیر می شود و دیگر ایده پروری که با انتخاب از بین ایده های ممکن ، ترکیب آن ها و به جریان انداختن مجدد از طریق تغییرات به هدف دسترسی پیدا می شود.

قابل ذکر است که در طراحی یک اثر گرافیکی همواره سفارش دهنده ی اثر وجود دارد.از این رو بعضا تمامی این مراحل با رد وبدل شدن اطلاعات بین طراح و سفارش دهنده به نتایج نهایی می رسد. حتی برخی مواقع داده های دریافت شده از سفارش دهنده

موجب خلق اثر می شود.

 

4- ارزیابی

در این مرحله امکانات مختلفی که در مرحله سوم ایجاد شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.اغلب اتفاق می افتد که شخص بین مرحله ی ایده یابی و ارزیابی در رفت و برگشت است. دراین مرحله فرد خلاق می بایست با قوه ی قضاوت خود ایده هایی که بهتر پاسخ گوی نیازها و هدف های وی هستند را انتخاب کرده و آنها را مورد تحلیل قرار دهد. ارزیابی ایده ها می تواند فردی یا گروهی باشد.

 

5 نتیجه و گزینش

در این مرحله یا رسیدن به پاسخ روشن و منطبق بر سوال و طرح مسئله حاصل می گردد یا نیاز به مرور مجدد بر موضوع می باشد.

گاهی نیز ما مجبور به حذف کلی جریان می گردیم .گاهی نیز خلاقیت وارد مرحله ی نهفتگی می شود و بروز عملی آن پس از چندی اتفاق می افتد. البته در یک اثر گرافیکی این زمان باید در چهارچوب قرار داد منعقد شده قرار بگیرد.


از کتاب تفکر خلاق در گرافیک نوشته ی نیما ورامینی

 

 

 

 

  • م.بخشی
۱۲
مهر

اگر بر این باور باشیم که خلاقیت اساسی ترین توانایی مغز بشر است که به وی قدرت تجسم ، پیش بینی و ایجاد ایده ها را می دهد و انسان را از حیوان متمایز می سازد، این نکنه را نیز پذیرفته ایم که قدرت خلاقیت در همه افراد بشر کم وبیش وجود دارد و تنها مختص افراد تیزهوش و با استعداد نیست . تفاوت افراد خلاق با غیر خلاق ها در ان است که خلاق ها بر اساس فکرها و ایده های نوی خود عمل می کنند و غیر خلاق ها به ایده های خود اهمیت نداده و از آن استفاده نمی کنند.

بررسی های علمی هم بر این نکته تاکید دارند که خلاقیت مختص گروهی خاص نیست و تمامی مردم کم و بیش از این موهبت الهی برخوردارند ، تنها میزان پیشتکار و کوشش افراد است که در بروز آن موثر می افتد نه استعداد درونی شان.خلاق بودن را نباید با پر استعداد بودن یکی دانست. زیرا خلاقیت مقدمه ای جدا از استعداد و هوش بشمار می آید . به عبارت دیگر بهره هوشی لزوما دلیلی بر قدرت خلاقیت بالا نیست.باید به یاد داشته باشیم که نامتعارف بودن نیز با خلاقیت یکی نیست.هرچند دیده شده که افرادی با خلاقیت  بالا دارای شرایطی نامتعارف بوده اند –همچون " ونگوگ " که گوش خود را برید یا ادگار دگا آلن پو که بشدت افسرده و الکی بود.

ساده ترین و عمومی ترین نمود خلاقیت در بین تمامی انسانها از دوران اول تا کنون منتج از شرایط طبیعی  بوده. ابرها و ستاره هادل مشغولی های خوبی بوده اند تا تصاویر ذهنی بدیعی را خلق کنند.ابرها در هیبت خرس و اسب ، مادر و کودک و ... وستاره های به شکل شیر ، خرس ، عقرب ، شاید برای اولین بار در حال استراحت و نگریستن به آسمان شکل گرفتند.رفته رفته همین ابرها و ستاره ها در آثار نوین نمودی نو یافتند.


به چه می اندیشی ؟ هر روز از این تپه چه را می نگری ؟ 

چه ابرهای زیبایی!هوا تاریک شده است .گوسفند بر می خیزد و راهی خانه می شود. او از ابرها می گوید . از عشق به پرواز در آسمان ، از ابرهای زیبا همه او را یار می شوندو سرانجام ، او خود  ابری می شود رقصان در میان آسمان ، دریچه خواستن توانستن است.         


(( از کتاب تفکر خلاق در گرافیک نوشته ی نیما ورامینی))

  • م.بخشی
۰۴
مهر



شانزدهمین نمایشگاه صنعت تهران از تاریخ 14 لغایت 17 مهر ماه در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه طراحی غرفه نمایشگاهی با شماره تلفن 88950130 تماس بگیرید.

  • م.بخشی